Dåb/navngivning

Dåb

Et barn skal have navn senest seks måneder efter fødslen. Dette kan foregå enten ved navngivning eller ved dåb.

Ved barnedåb kontaktes kirkekontoret, og der træffes aftale om, hvilken dato dåben skal holdes.
Et par uger inden dåben mødes forældrene med præsten til en samtale om dåbens indhold og forløb. Dåbsritualet gennemgås, og forældrene kan være med til at bestemme hvilken salme, der skal synges i forbindelse med dåben.

Der skal være 2-5 faddere, de skal selv være døbt og være over konfirmationsalderen. Forældrene kan selv være faddere, hvis der er mindst to andre. Fadderne skrives ind i kirkebogen som vidner på, at dåben er sket – og de lover under den kirkelige handling at gøre deres til, at barnet får den voksenstøtte og kærlighed, det har behov for under sin opvækst, og at barnet oplæres i den kristne tro.

Ved dåben bæres barnet af en af forældrene eller fadderne, og det er denne person, der bekræfter troen for barnet.

Normalt er dåben en del af den almindelige højmesse om søndagen kl. 10. På den måde bliver barnet modtaget i det fællesskab, som menigheden udgør.

I nedenstående link kan du indtaste de oplysninger kirkekontoret skal bruge i forbindelse med dåben. Indtastning forudsætter, at der først er truffet aftale om dåb ved henvendelse til kirkekontoret.

Kirkekontoret

E-mail til kirkekontoret: bispebjerg.sogn@km.dk

Navngivning

Navngivning sker med NemID via www.borger.dk